Skip to main content

KUASAI SUBJEK LEMAH


 KUASAI SUBJEK YANG LEMAH
Hujan membasahi bumi malam ini.  Anak-anak saya masih belum pulang.  Sepetang berjalan bersama Aki ke Genting katanya.  Jarang-jarang dapat berjalan jauh.  Saya lepaskan juga kali ini.  Maka kelas Tea Kwan do tak dapatlah pergi hari ini.  Kini sudahpun masuk ke bulan Oktober. Pertengahan bulan depan akan bermulalah peperiksaan akhir tahun.  Strategi untuk menghadapi peperiksaan perlu di atur dari sekarang.  Ibu-ibu di rumah juga mungkin sudah maklum tentang hal ini.  Bulan November bulan peperiksaan.  Maka bulan Oktober adalah bulan persediaan.
Bersesuaian dengan tajuk hari ini, saya nak kongsikan dengan ibu-ibu diluar sana apakah keperluan atau strategi ibu-ibu untuk anak apabila menanti saat ketibaan hari peperiksaan tiba.  Di sini saya gariskan beberapa tips mudah yang mana mungkin ia boleh membantu anak-anak di rumah.
SATU SUBJEK PERLU 4 BUKU LATIHAN
Pada suatu ketika dulu saya pernah berbual dengan seorang guru di pekan Benta ini.  Apakah strategi anak beliau dapat skor A dalam semua subjek utama kerana bagi saya subjek Matematik dan Bahasa Inggeris agak susah untuk anak-anak Melayu skor A. 
Tips yang dikongsi ialah dapatkan 4 set buah buku latihan untuk satu subjek.  Makna kata perlu ada 16 buah buku latih tubi untuk 4 subjek utama tersebut.  Turut bersama langkah penjimatan yang di kongsikan semasa pembelian ialah dapatkannya di Karnival Jualan Buku di Kuala Lumpur atau Pesta Buku setiap tahun.  Harga memang menjunam murah dan berbaloi. 
Setakat ini saya belum berpeluang pergi.  Maklumlah komitmen dengan anak kecil, bersekolah lagi serta masa cuti sabtu dan ahad yang terhad pergerakkan dek penangan kelas tuisyen.  Apa yang saya mampu buat ialah dapatkan di kedai-kedai buku yang berdekatan contonhya kedai buku di Raub.  Pantang bagi saya fotostat buku yang dibeli kerana amalan ini sebenarnya mengaburkan mata dan hati anak-anak.  Sebab apa saya berkata begitu? Ya kertas yang telah difotostat rupanya akan menjadi hitam putih atau kabur termasuklah kulitnya.  Maka yang masuk dalam pemikiran anak-anak juga adalah sesuatu yang kabur-kabur juga. 
Ingat otak sukakan warna.  Dari itu saya tidak sarankan ibu-ibu membuat salinan buku yang dibeli kerana kesannya anak kurang faham dan kurang ingat latihan yang telah mereka buat.  Dalam pada itu memang sudah tertera di helaian depan buku kebiasaannya penerbit tidak membenarkan salinan fotokopi tanpa kebenaran bertulis atau lisan dari pihak mereka.  Jadi di situ kalian  perlu jaga keberkatan.  Keberkatan dalam menuntut ilmu.  Ini yang ramai kawan-kawan kita di luar sana sering tewas.

KENALPASTI SILIBUS PELAJARAN
Bila bercerita tentang silibus pelajaran ini,pengalaman saya hampir dua tahun kebelakangan ini silibus sering berubah.  Contohnya silibus darjah 4 bagi subjek Bahasa Melayu bab mencari makna perkataan yang sinonim telah pun diturunkan ke darjah 1.  Agak laju bagi saya.  Tahun lepas iaitu 2016 masih tiada lagi bab mencari makna seerti ini.  Namun untuk tahun ini iaitu tahun 2017, amat terkejut juga buat saya.  Terpinga-pinga saya bila anak murid darjah 1 datang bertanya apa makna perkataan itu.  Maka tahulah saya sejak itu silibus hampir pasti berubah setiap tahun.  Makin mencabar minda kita.  Oleh itu saranan saya buka minda ibu-ibu.  Kuasai maklumat baru.  Ambil tahu sentiasa tentang pelajaran anak-anak kita.
HABISKAN MEMBUAT LATIHAN MENGIKUT SILIBUS PELAJARAN SEBELUM PEPERIKSAAN
Semakin hampir peperiksaan maka semakin hampir debaran terasa.  Anak dan ibu sama naik kadang-kadang tu stress sebab nak kejar habiskan silibus subjek.  Ini biasa terjadi apabila ulangkaji di saat akhir.  Semua serba tak kena.  Oleh itu nasihat saya lebih baik sekiranya ulangkaji pelajaran sejak awal persekolahan lagi iaitu pada bulan Januari.  Strategi ini mampu untuk menghindarkan tekanan para pelajar dan ibu-ibu dapat memastikan ulangkaji setiap  silibus dapat dibuat  sedikit demi sedikit dan teratur. 
LATIHAN TOPIKAL BAB YANG LEMAH
Setelah ibu-ibu memastikan anak-anak mengikuti semua silibus dalam sesuatu subjek, maka cuba pula untuk melihat apakah topik-topik yang mereka lemah.  Buat latihan bab tersebut sehingga mereka menguasai topik-topik tersebut.  Kebiasaannya di pasaran ada dijual buku latihan topikal ini.  Ia amat sesuai digunakan di saat akhir peperiksaan menjelang.  Bukunya yang tidak terlalu tebal akan dapat membantu juga dari segi memotivasikan anak-anak agar cepat-cepat menghabiskan latihan dalam buku tersebut.  Oh ya!  Lupa nak kongsikan juga.  Buku-buku latihan yang agak padat,tebal seperti Sasbadi amat sesuai digunakan di awal waktu seperti di bulan Januari.  Kandungan buku latihannya meliputi nota padat dan latihan amat sesuai digunakan untuk anak-anak.  Semuanya terpulang kepada ibu-ibu.  Ya kan!




Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te