Skip to main content

MEMBACA BAHASA MELAYU: FOKUS DENGAN SEBUTAN

58/100
Teks: Niyda
Foto:  Google

Malam tadi kami 4 beranak sibuk di meja makan.  Walaupun meja belajar sudah ada.  Namun saya dan anak-anak lebih selesa belajar bersama di meja makan.  Keadaan meja makan yang besar dan lebar membolehkan capaian saya tidak terhad.  Saya lebih bebas memantau aktiviti ulangkaji bersama anak-anak berbanding dengan menggunakan meja belajar sendiri.  Ialah 3 orang sekali gus.  Mana mungkin saya dapat bergerak ke tiga tempat dalam masa yang sama. 

Maka meja makan kami saya hias cantik dan bersih dari segala sisa makanan setiap kali ulangkaji.  Saya hamparkan pelapik meja.  Hampir setiap  2 atau tiga kali sehari saya akan basuh supaya meja makan kami nampak selesa dan harmonis untuk sessi pembelajaran dengan anak-anak.  Untuk meletakkan hidangan makanan saya gunakan meja empat segi yang sudah sedia ada di rumah.  Maka makanan tetap tersedia di situ.  Cuma apabila mahu makan bersama barulah saya alihkan ke meja makan utama.  Memandangkan anak-anak saya ini ada saja aktivitinya semasa ulangkaji pelajaran ( contoh menggunting kertas atau mewarna) jadi pilihan saya ialah meja makan.Senang, mudah dan strategik.

Baiklah orang pertama yang saya tuju malam tadi ialah Wafirah.  Berumur 4 tahun. Saya dalam proses untuk capai target supaya sekurang-kurangnya hujung tahun ini Wafirah sudah boleh membaca suku kata yang mudah.  Alhamdulillah anak yang ini jenis cepat dapat.  Dengan menggunakan teknik phonik iaitu dengan sebutan, gerakkan mulut.  Sering berlaku di dalam kelas Bahasa Melayu, anak-anak yang kurang mahir membaca akan membaca dengan nada yang perlahan dan sebutan yang tidak jelas. 

Terkini  ramai pelajar di kalangan pelajar darjah 1 hingga 3 tidak boleh membaca dengan lancar.  Bukan sahaja di peringkat sekolah luar bandar.  Malah sekolah dalam bandar pun ramai yang terjadi.  Saya sedikit hairan bagaimana pelajar dalam bandar pun boleh ketinggalan dalam bab bahasa.  Adakah ibu bapa di rumah kurang mengambil berat bab bacaan ini atau tiada masa untuk berbual dan mengambil tahu tentang pelajaran anak-anak.  Sibuk dengan telefon masing-masing.

Belajar bahasa memerlukan membaca, mendengar dan menulis.  Jika langkah pertama iaitu mebaca tidak dipraktiskan dengan menggunakan suara yang lantang, jelas, maka sudah pasti fokus untuk bab membaca itu akan gagal.Latih tubi sangat diperlukan dalam bab ini.  Kebiasaannya jika murid sudah boleh menyebut suku kata yang mudah, maka dalam tempoh dua bulan selepas itu dengan latih tubi yang berterusan selama dua bulan pelajar tersebut akan dapat membaca  dengan lancar termasuklah yang bersifat diftong.  Kes ini berlaku dengan pelajar saya iaitu Nadim.  Pelajar pra sekolah berumur 6 tahun.  Masalahnya mudah sahaja.  Boleh membaca tetapi tidak boleh menyebut suku kata yang di tengah.  Contoh menari.  Disebutnya meri.  Diambil yang suku kata yang pertama dan terakhir sahaja.  Suku kata yang tengah ditinggalkan.  Jadi dengan latih tubi membaca yang berterusan sahaja dapat menyelesaikan kes seperti ini.  B

Begitu juga dengan halnya dengan anak-anak yang ketinggalan dalam bab membaca peringkat darjah 1 hingga 3.  Saya harap ibubapa di rumah kena tekan gearlah ya.  Silibus mereka tinggi.  Jadi jika masalah yang asas ini tidak diselesaikan dari awal, maka kesudahannya D atau E keputusan peperiksaan mereka.  Sudahlah tidak tahu membaca bagaimana pula mahu menguasai teks kefahaman dan menjawab soalan.  Bertabahlah ibu-ibu di rumah.





Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

SERONOK BELAJAR DENGAN PENSIL KHAT

Teks: Niyda Foto: Google Mengenang zaman persekolahan dulu-dulu sangat seronok.  Zaman kanak-kanak.  Zaman remaja.  Penuh dengan warna warni kehidupan.  Tak mungkin luput dalam ingatan.  Salah satu darinya adalah tentang pensil khat. Zaman dulu-dulu bila nak guna pensil khat ni, saya akan ambil pisau seposen atau sejenis pisau kecil yang berlipat.  Rasanya sekarang ni ada lagi.  Tapi jarang-jarang digunakan lagi oleh anak-anak sekarang.  Saya rasa ibu-ibu diluar sana pun begitu juga.  Dengan pisau itu saya asah pensil hingga menjadi pensil khat.  Kadang-kadang tu berlumba dengan rakan sekelas yang lain.  Pensil siapa yang paling comel sekali di asah.  Kadang-kadang ada juga kawan-kawan lelaki yang minta tolong asah.  Kalau saya rajin.  Saya asah.  Kalau malas saya pas kat kawan yang lain.  Adat lah tu…memang ada si kaki pembuli dalam kelas.  Hehehe… Pensil yang nak digunakan tu biasanya saya guna kelas subjek Khat.  Masih ingat lagi Ustaz yang mengajar saya tu.  Tampan