Skip to main content

BUKU SIFIR UNTUK SI CILIK

59/100
Teks:Niyda
Foto:  Google



Memandangkan bab sifir ini selalu menjadi perbualan ibu-ibu hari ini.  Maka saya keluarkan tajuk ini untuk hari ini.  Memang menjadi tekanan sebagai guru tuisyen matematik apabila murid-murid tidak menguasai sifir.  Walaupun pelajar baru darjah 2,3 dan 4 namun tekanan itu sangat saya rasai. 
Bila menyemak kembali silibus sekolah untuk tahun ini, ibu-ibu harus tahu ye sukatan pelajaran bab sifir ini sudah ada untuk darjah 2. 

Menguasai sifir itu juga suatu seni.  Seni yang harus dijaga antaranya ialah harus tahu hukum nombor ganjil dan nombor genap.  Jika nombor tersebut nombor genap contohnya nombor 2 maka hasil sifir yang terhasil pastilah nombor genap sahaja.  Tidak akan keluar nombor yang ganjil.  Bab yang itu murid-murid kena jelas secara asasnya.  Namun untuk nombor ganjil akan ada juga hasil darabnya nombor genap.  Itu normal dan pelajar harus berhati-hati.  Contonhnya nombor 3 darab 10 maka hasil darabnya adalah nombor 30 iaitu nombor genap.

Untuk memahirkan pelajar-pelajar ini saya sarankan ibu-ibu harus bermula seusia 3 tahun lagi.  Rekod di sekolah anak saya iaitu pelajar UPSR  yang mendapat 6A menunjukkan sejarah bahawa beliau telah menghafal sifir seawal 3 tahun lagi.  Bayangkan tuan puan tahap IQ yang beliau perolehi.  Saya tidak memaksa ibu-ibu diluar sana namun jika mahukan keputusan yang cemerlang maka harus bermula sekarang.  Jangan tunggu esok dan esok.  Kerja bertangguh tak akan menjadi orang kata.  Itu orang kata ya.  Bukan saya kata.

Bagi mendapatkan buku sifir yang comel-comel mudah sahaja.  Pergi sahaja ke kedai buku yang berdekatan.  Harganya pun tak mahal.  Mampu milik orang kata.  Dalam RM 1.50 pun dah dapat buku ini.  Versi nota poket.  Maka mudahlah anak-anak membawanya ke mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa.

Suka saya nak ceritakan pada kalian di sana memandangkan saya dalam proses projek rintis kelas sifir cara lama iaitu kaedah hafalan, kini Shafini pelajar saya yang berusia 7 tahun sudahpun masuk ke hafalan sifir 6.  Saya target sekurang-kurangnya beliau tamat sebelum penghujung tahun ini.  Apa yang menariknya ibu Shafini nak cuba rangsangkan beliau supaya cepat habis hafal sifir dengan cara memberi ganjaran dengan kelas Tea Kwan Do pula.  Saya harap menjadilah perancangan ibu Shafini  itu nanti.

Dalam pada itu apa yang saya buat dengan Shafini ialah setiap minggu iaitu pada petang hari sabtu beliau akan datang ke rumah saya untuk saya check sampai tahap sifir berapa sudah beliau menguasai sifir.  Kemudian saya akan tandakan dibahagaian atas halaman buku sifir beliau supaya mudah saya mengingat berapa lamakah masa yang telah diambil beliau untuk menghafal satu-satu sifir.  Kerja keras bersama ibu di rumah amat penting.  Di sinilah latih tubi bermula.  Dalam kereta, semasa nak tidur masa-masa senggang digunakan sebaiknya.  Bagus juga cara ibu Shafini tu.  Nak tunggu masa yang ideal memang tak dapatlah sebab jadual Shafini penuh.

Baiklah saya harap untuk entry kali ini ibu-ibu di luar sana mendapat sedikit ilham bagaimana nak rangsang anak-anak dalam bab penguasaan sifir ini.  Ini baru bab hafalan iaitu asas.  Belum masuk lagi bahagian penulisan soalan dalam bentuk lazim, soalan berbentuk ayat dan cerita dan seterusnya soalan KBHAT.  Banyak lagi langkah-langkah seterusnya.  Saya doakan kalian berjaya.  Amin.


Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

SERONOK BELAJAR DENGAN PENSIL KHAT

Teks: Niyda Foto: Google Mengenang zaman persekolahan dulu-dulu sangat seronok.  Zaman kanak-kanak.  Zaman remaja.  Penuh dengan warna warni kehidupan.  Tak mungkin luput dalam ingatan.  Salah satu darinya adalah tentang pensil khat. Zaman dulu-dulu bila nak guna pensil khat ni, saya akan ambil pisau seposen atau sejenis pisau kecil yang berlipat.  Rasanya sekarang ni ada lagi.  Tapi jarang-jarang digunakan lagi oleh anak-anak sekarang.  Saya rasa ibu-ibu diluar sana pun begitu juga.  Dengan pisau itu saya asah pensil hingga menjadi pensil khat.  Kadang-kadang tu berlumba dengan rakan sekelas yang lain.  Pensil siapa yang paling comel sekali di asah.  Kadang-kadang ada juga kawan-kawan lelaki yang minta tolong asah.  Kalau saya rajin.  Saya asah.  Kalau malas saya pas kat kawan yang lain.  Adat lah tu…memang ada si kaki pembuli dalam kelas.  Hehehe… Pensil yang nak digunakan tu biasanya saya guna kelas subjek Khat.  Masih ingat lagi Ustaz yang mengajar saya tu.  Tampan