Skip to main content

ULASAN KELAS ASAS PENULISAN BLOG BERSAMA KAK MASAYU AHMAD

Entry: 44/44


Teks: Niyda
Foto: Google

Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi dengan izinnya dapat jua saya menyiapkan 44 entry untuk sessi latihan kelas asas menulis blog bersama kakakku yang budiman Kak Masayu Ahamd.  Entry ringkas yang terhasil ini adalah hadiah saya buat pembaca bagi percubaan pertama saya menulis dalam blog.  Semoga ianya memberi manfaat kepada kalian semua. 

Banyak perkara yang saya belajar sepanjang kelas ini berlangsung.  Walaupun kelas berlangsung hanya menggunakan group wassup dan FB group namun ianya sangat membantu saya dalam menghasilkan blog yang ringkas ini.  Memandu saya mana yang betul dan mana yang salah.  Rupanya banyak lagi perkara baru yang harus saya belajar.  Semoga diberi peluang lagi untuk entry akan datang.  Baiklah di sini saya titipkan beberapa perkara yang saya belajar hasil dari kelas asas penulisan blog ini.  Semoga ianya menjadi inspirasi dan panduan untuk kalian diluar juga.

MENULIS DARI HATI

Apa yang saya pelajari sepanjang kelas ini ialah belajar menulis dari hati.  Usah terikut-ikut dengan cara orang lain.  Bina konten sendiri walaupun idea diperolehi dari orang lain. Cuba sampaikan dengan cara dan  rasa kita sendiri.  Setiap orang mempunyai kehidupan yang tersendiri.  Luahkannya dalam bentuk penceritaan mengikut gaya cerita kita.  Insyaallah rasa itu akan sampai dan dekat dihati pembaca.

MENULIS DENGAN BERCERITA

Dalam pada itu juga saya banyak belajar dari Kak Masayu bagaimana menulis perlu dengan memulakan dengan cerita.  Cerita-cerita yang kita garap, masukkan dalam permulaan konten.  Gabungkan dengan idea yang kita tampilkan.  Berikan kesegaran dengan nafas baru, insyaallah ianya akan mudah sampai kepada hati pembaca kerana pembaca biasanya akan suka kepada bentuk-bentuk cerita.

MENULIS MENGGUNAKAN TAHAP  KUALITI BAHASA MALAYSIA

Selain dari itu juga saya belajar bagaimana di dalam blog penggunaan Bahasa Melayu sepenuhnya sangat penting.  Ini demi meletakkan penulisan di blog kita nampak cantik dan tersusun dari segi laras bahasa yang digunakan.  Ia juga mencerminkan keprihatinan penulis dalam menggarap isi dan bahan yang ingin disampaikan secara berhemah dan berhati-hati.

MENULIS PERLU ADA PERANCANGAN BAHAN YANG TERSUSUN

Menulis juga perlu ada perancangan.  Dari pokok utama konten supaya tajuk-tajuk yang ingin disampaikan kepada pembaca tidak lari dari tajuk utama blog.  Ianya memandu saya supaya lebih menerokai tajuk-tajuk yang kecil pula di mana ianya lebih dekat dengan hati pembaca.


MENULIS PERLU FOKUS KEPADA TOPIK YANG YANG INGIN DIKEMBANGKAN

Menulis juga perlukan fokus.  Fokus dalam mencari topik-topik yang berkaitan dengan tajuk asal blog.  Ia juga membantu kita mencari topik-topik yang dekat dihati pembaca.  Melalui statistik blog, saya dapat mengenalpasti topik yang menjadi kegemaran pembaca.  Di situ akan menjadi tanda aras untuk saya mengembangkan lagi tajuk yang sering menjadi perhatian pembaca.

MENULIS PERLU ADA GURU

Pada pendapat saya menulis ini perlu ada guru.  Berguru dengan orang yang lebih pakar agar penulisan kita menjadi lebih baik, lebih tersusun dan lebih dekat dihati pembaca.  Guru umpama jauhari.  Gurulah yang mengenali anak muridnya.  Gurulah yang akan memandu anak muridnya bagaimana untuk terus maju ke hadapan.

MENULIS TIDAK PERLU TERPENGARUH DENGAN CARA ORANG LAIN

Bagi saya bab ini yang paling penting.  Menulis tidak perlu terpengaruh dengan cara penulisan orang lain.  Serlahkanlah penulisan kita dengan gaya dan bahasa kita sendiri.  Serlahkanlah dengan cerita kita sendiri.  Tidak perlu terikut-ikut dengan orang lain.  Di situ akan membezakan kita dengan orang lain.  Jadikan diri anda seorang yang unik.

MENULIS PERLU DENGAN HATI YANG LAPANG DAN TENANG

Akhir sekali, sebagai penulis.  Ambil masa untuk bertenang.  Lapangkan fikiran.  Jika letih atau penat, berehatlah seketika.  Hela nafas panjang-panjang.  Idea akan datang mencurah-curah.  Insyaallah.  Mohonlah kepada Allah S.W.T agar diberikan ketenangan hati.  Semoga dengan asbab tenangnya hati itu, dapatlah kita berkongsi pengalaman dan pembelajaran  kita dengan pembaca.

Semoga Allah S.W.T memberkati Kak Masayu dan kalian semua.  Didoakan berjumpa lagi di cacatan akan datang.  Selamat menyambut Hari Kemerdekaan yang ke 60 dan selamat menyambut Aildiladha.

Sekian, Salam sayang dari saya.
Terima Kasih.




Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te