Skip to main content

HIGHLIGHTER UNTUK KAKAK


Entry 45/100
Teks: Niyda
Foto:  Google

Dua hari yang lepas kakak Widaad datang kepada saya.  Kakak  minta dibelikan pen highlighter untuknya.  Dalam hati saya berkata, buat apalah kakak dengan pen sebegini.  Jauh lagi masanya nak guna pen ini. 

Lalu semalam, ssaya ke bandar Raub sekali lagi.  Rutin mingguan.  Mencari buku untuk anak didik.  Saya cari pen yang diminta oleh kakak.  Ya Allah, mahalnya ampun.  Harga dah naik ye sekarang ni.  Sudah lama tak mengikuti harganya.  Untuk pen highlighter jenama Stabilo RM 3.70.  Dua kali ganda dengan harga pada zaman saya belajar dulu.  Saya ambil satu.  Pada hemat saya, pasti ada yang nak dibuat oleh kakak dalam kelas nanti.


Pen highlighter ni boleh dicari dengan mudah di kedai-kedai buku.  Bermacam-macam warna.  Ada warna pink, hijau,kuning,biru dan sebagainya.  Warnanya yang menyerlah berfungsi untuk menggaris dan menyerlahkan isi-isi penting dalam satu-satu nota.  Kalau dulu, saya suka bila jumpa elemen penting dalam buku saya garis supaya apabila saya baca semula nanti nota tersebut, saya ingat bahawa saya pernah baca dibahagian tersebut.

 Biasanya selepas membaca buku-buku yang tebal, saya akan ambil kertas A4 kosong dan saya  akan buat nota menggunakan teknik peta minda.  Di situlah peranan pen highlighter ini iaitu untuk memberi kesegaran kepada nota tersebut.  Ingat ya otak sukakan warna.  Oleh itu jadikan peta minda anda bervariasi dengan gambar,nota dan warna yang menarik.  Fungsi nota ini juga boleh meningkatkan tahap ingatan anak-anak.  Apa yang lebih bagusnya?  Apabila peperiksaan datang dalam sehari atau dua, anak-anak tak perlu tengok buku yang tebal-tebal lagi.  Hanya buka dan belek nota kecil yang dibuat sendiri ini.  Ianya lebih berkesan.  Inilah yang saya selalu praktiskan semasa zaman belajar dahulu.  Insyaallah saya akan perturunkan semula kepada anak-anak saya.  Sudah sampai masanya bukan? Saya fikir lambat lagi saya nak curahkan ilmu yang sedikit ini.  Tapi saya sudah nampak sekarang.  Ada keperluan disitu.

Apabila disemak buku-buku untuk anak-anak darjah 4 sekarang ini.  Saya fikir memang betul pun.  Perlu ada kemahiran mengingat dengan menggunakan pen highlighter ini.  Contohnya bab mengingat nama-nama planet.  Bukankah itu suatu yang merumitkan.  Ada banyak planet.  Perlu dihafal pula mengikut urutan yang betul.  Penggunaan Kod nemonik dalam mengingat nama-nama planet ini sudah pasti ada keperluan.  Catatan akan datang saya akan terangkan secara jelas bagaimana nak menghafal nama-nama planet dengan menggunakan kod nemonik ni.  Kalau anda perasan, saya ada menjelaskannya di dalam catatan sebelum ini.  Hehehe.

Baiklah cukup setakat ini sahaja dahulu buat kali ini. 

Opss sebelum terlupa, bermula hari ini sewaktu catatan ini ditulis, saya ada membuat peraduan Merdekaku!  Senang sahaja.  Ibu-ibu sahaja yang layak untuk memasuki peraduan ini.  Like dan share posting saya  berkenaan promo peraduan ini di fb Niyda Benta.  Kemudian nyatakan diruangan komen apa yang bagusnya blog saya ini dan apa yang boleh saya perbaiki untuk masa akan datang.  Hanya mereka yang membuat komen sahaja yang layak untuk tersenarai dalam senarai cabutan bertuah.  Tarikh tutup peraduan ialah pada 31 hb Ogos jam 11.00 malam.  Pemenang yang bertuah akan saya umumkan di wall fb saya pada 5hb Sepetember 2017.  Sekian sahaja untuk kali ini.  Selamat mencuba!


Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te