Skip to main content

ICE BREAKING SEBELUM MULA KELAS

Teks:Niyda
Foto: Koleksi Peribadi


Ice Breaking.  Satu perkataan yang sudah lama saya dengar.  Bermula dari zaman belajar diploma dulu hinggalah masuk university dan ke alam kerja PLKN.  Memang tak akan pernah lekang, tak pernah luput dalam lipatan sejarah hidup.  Ianya sebenarnya banyak dilakukan semasa atau selepas sessi taaruf atau sessi suai kenal.

Kebiasaanya pada  kelas hari pertama, saya akan membuat sedikit soalan, sedikit siasatan kepada anak murid.  Contohnya apa yang dia suka makan, apa yang dia suka buat seharian dan lain-lain lagi.  Lagi banyak kita tahu tentang anak murid kita, lagi senang kita nak cucuk jarum.Ye lah kan…anak-anak ni macam-macam ragamnya.  Jadi masa dia beragam tu lah kita nak guna ice breaking ni.  Contohnya masa belajar dia tiba-tiba menangis, jadi kita sebenarnya dah dapat tangkap dah apa yang dia nak sebenarnya.  Caria apa kelemahan dia.  Contoh dia suka aiskrim.  Jadi kita bagi aiskrim kat dia.  Contoh ajer lah.  Kemudian pastikan kita ada ubat untuk selesaikannya.

Semuanya bermain dengan psikologi.  Anak-anak yang berumur 4 tahun pun sekarang ni dah pandai dan petah berkata-kata.  Silap haribulan kita yang kalah.  Haaa…kan…
Di sini saya beri contoh beberapa soalan untuk icebreaking supaya senang nanti ianya sudah ada dalam list kalian. (Sekiranya kalian jadi cikgu lah esok-esok.:)

.        1      .Siapa nama kamu?
2.  Tinggal di mana?
3.    Adik beradik berapa orang?
4.    Mama dan papa kerja apa?
5.    Suka makan apa?
6.    Apa hobi kamu?
7.    Apa cita-cita kamu?
8.    Waktu cuti sekolah suka buat apa?
9.    Rancangan tv apa yang suka kamu tengok?
10. Kartun apa yang kamu suka?
11. Kamu suka main bola ?



Baiklah, cukuplah setakat ini sahaja dahulu buat kali ini.  Harap dapat mesra-mesra lagi dengan kalian untuk entry yang berikutnya.  Tak kenal maka tak cintakan.:)




Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te