Skip to main content

BELAJAR BERHIBUR BERSAMA FUN THINKER


Teks: Niyda
Foto: Koleksi peribadi

Air panas baru dijerang di atas dapur.  Haba panasnya menusuk ke dalam hidung.  Saya bergegas menutup api dapur gas.  Mandi air suam untuk pagi ini.  Tiada alat pemanas air di rumah.  Jadi pakai apa sahaja yang ada.  Janji boleh survive hidup ni.  Kesegaran badan itu yang penting. 

Hari ini cuaca baik. Sesungguhnya Allah S.W.T itu berada dalam sangkaan hambanya.  Jika benar kamu bersangka baik.  Maka baiklah jadinya.  Namun kira sebaliknya.  Maka itulah juga yang kamu dapat capai.

Baiklah berbalik kepada tajuk dia atas ini iaitu belajar sambil berhibur.  Sebenarnya sudah lama saya mencari produk atau barang yang dapat membantu murid-murid saya di dalam kelas.  Oleh kerana semasa rehat,pelajar saya biasanya saya akan lepaskan untuk makan,minum dan bermain sesama mereka.  Ada yang suka main kejar-kejar dalam kelas.  Ada juga suka yang main lari-lari diluar kelas.  Kadang-kadang tu risau juga takut mereka ni terjatuh atau sebagainya.

Alhamdulillah, suatu hari saya dipertemukan dengan seorang lelaki India di dalam Perpustakaan Benta.  Dia datang sebagai promoter jualan langsung.  Biasanya saya tak layan.  Tapi kali ini saya kata dalam hati, tunggu dan dengar dulu penjelasannya tentang produk Grolier.  Setelah hampir 45 minit dia menerangkan kepada saya.  Saya yakin dengan produk beliau.  Akhirnya saya pun bersetuju untuk mendapatkan buku-buku dan produk mainan yang ada dalam set Grolier.

Salah satu dari senarai item yang saya ambil ialah set Fun Thinker. Secara amnya set ini dibahagikan kepada beberapa fungsi.  Antaranya ialah Kemahiran Bahasa Inggeris,Kemahiran matematik dan kemahiran dalam berfikir.  Setiap subjek mempunyai 3 level di mana ianya membantu secara sistematik.  Secara asasnya ia membantu para pelajar pra sekolah untuk belajar dengan cara lebih menarik dan praktikal di samping membantu dalam kemahiran fokus kepada sesuatu benda,menyemai sifat kemandirian dan tidak bergantung kepada orang lain.

Berikut adalah paparan buku Fun Thinker.




















Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te