Skip to main content

TEKNIK MENJAWAB SOALAN SAINS DARJAH 3 TOPIK DERIA



Teks:  Niyda
Foto: Google


Menu ringkas sahaja pagi ini.  Sarapan di rumah. Menjadi rutin. Makan apa yang ada sahaja.  Sejak ekonomi gawat ini.  Kami berjimat cermat.  Namun jadual hari ini agak padat.  Makan nasi putih berulam lada potong, sedikit budu dan ikan bilis tamban goreng.  Itu sudah memadai bagi saya.  Memori lama sudah pasti akan muncul semula apabila saya bermenukan ini.

Setiap kali menjamah menu ini, tergambar waktu susah, zaman belajar di Kelantan dulu.  Waktu itu saya saya bersekolah di Sekolah Menengah Agama Taqaddum Maarif ,Kota Bharu Kelantan.  Hidup agak susah.  Saya tinggal dengan ibu saudara yang sama-sama masih belajar lagi.  Beza saya dan dia 6 tahun.  Bayangkan bulan-bulan arwah abah hantar duit poket RM 30 sahaja.  Bayangkan bagaimana saya bertarung waktu untuk makan dan minum.  Kadang-kadang tak cukup duit, saya tolong abang Mat di kantin.  Dapatlah percuma sebungkus nasi berlauk untuk di bawa balik.  Wang saku sehari saya budget 30 sen sahaja.  20 puluh sen beli keropok.  Sepuluh sen lagi buat beli gula-gula untuk kunyah-kunyah di dalam kelas nanti.  Air saya bawa sendiri.

Berbezakan dengan zaman sekarang.  Anak-anak ke sekolah hari ini kalau tak bawa RM 4 sehari tak cukup.  Nasi sahaja dah RM 2.50.  bagaimana pula dengan air RM 1 dan keropok juga yang lain.  Belum lagi belanja untuk sebelah petang iaitu KAFA.  Sebab itu ramai ibu bapa sekarang ni bertarung untuk survival hidup.  Mana nak cari rezeki. Mana nak tengokkan anak-anak lagi.  Bersyukurlah jika kita berkesempatan dengan waktu dan kehidupan yang ada sekarang.  Agak melegakan bukan?

Baiklah, hari ini saya nak sentuh tentang kesilapan yang sering pelajar buat semasa menjawab soalan peperikasaan khasnya dalam subjek sains darjah 3.  Topik ini sangat mudah sebenarnya.  Tetapi oleh kerana subjek sains sekarang ini menggunakan laras bahas yang standard, jadi saya sarankan ibu-ibu ambil perhatian supaya tidak sewenag-wenangnya markah anak puan-puan dalam peperiksaan dipotong kerana inilah yang akan membezakan antara A dan B, B dan C serta begitulah seterusnya.  Alangkah sayangnya, jawapan sudah ada tetapi tidak tepat bukan?

Ok, kebiasaannya untuk topik deria ini kesalahan yang sering dilakukan oleh pelajar adalah seperti berikut:
Mata               = Deria Lihat
Hidung           =Deria Hidu
Telinga           = Deria Dengar
Tangan          = Deria Sentuh
Lidah              = Deria Rasa

JIka dilihat kepada jawapan tersebut sudah betul, namun tidak tepat.  Contoh untuk mata perlu ditulis deria penglihatan, untuk telinga deria pendengaran dan untuk tangan deria sentuhan.  Pastikan anak tuan-tuan dan puan-puan menulis dan memberikan jawapan mengikut skema pemarkahan.  Disinilah kuncinya ya! Ya skema pemarkahan.  Guru-guru yang menanda kertas soalan biasanya akan mengikut skema pemarkahan yang diberi.  Jika kurang tepat, maka akan berkuranglah markah dalam peperiksaan.  Dan inilah yang saya katakan yang membezakan antara A dan B.

Kesimpulannya yang dapat saya perkatakan di sini bahawa ialah biasakan anak tuan puan dalam latihan menjawab soalan.  Lagi banyak mereka terbiasa menjawab soalan lagi bagus.  Kalau boleh biar untuk satu subjek tu 4 buah  buku latihan disediakan.  Puan-puan boleh cari di kedai-kedai buku yang berhampiran.  Inilah yang dikatakan teknik belajar yang berkesan kerana pada zaman ini membaca buku, mengambil nota sahaja tidak cukup ampuh lagi bagi seseorang pelajar untuk menguasai pelajaran.  Kemahiran menjawab soalan akan dapat diperolehi dengan cara latih tubi soalan-soalan ini.  Selamat mencuba!

Saya doakan yang terbaik untuk anak kalian semua.  Amin.




Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te