Skip to main content

TEKNIK BELAJAR YANG BERKESAN

Teks:Niyda
Foto: Koleksi peribadi

Sebenarnya banyak teknik yang boleh dipraktiskan oleh ibubapa masa kini untuk anak-anak di rumah.  Tinggal lagi bagaimana mahu mengaplikasikannya mengikut kesesuaian anak-anak  tuan puan.

Di sini saya senaraikan butiran-butiran ringkas yang mana dengan izin Allah S.W.T mujarab.  Insyaallah!

Untuk yang pertamanya, ibu-ibu sendiri harus jaga solat disamping anak-anak pun turut jaga solat sama.  Sama-sama bermohon dan berdoa untuk kejayaan dunia akhirat.  Lebih-lebih lagi dalam peperiksaan.  Pada pagi hari peperiksaan luangkan masa sekejap solat Dhuha dan malam sebelumnya solat tahajjud.  Lakukan secara berterusan walaupun bukan di hari peperiksaan.  Surah Alwaqiah juga jangan dilupa.  Insyaallah rezeki kejayaan itu ada dan datang dengan mudah sekali.

Keduanya, rancang masa belajar anak-anak di rumah.  Awal tahun adalah masa yang paling ideal kerana di waktu ini silibus masih di bawah unit yang pertama.  Tiada tekanan untuk menghabiskan silibus.  Jadi anak-anak lebih gembira dalam suasana yang santai buat latihan.  Berbanding ulangkaji pelajaran di saat akhir.  Tekanan akan lebih terasa.

Ajar anak-anak agar hormat ibu bapa dan hormat guru mereka di sekolah.  Ajar anak-anak agar bantu ibu bapa dan guru mereka apabila diminta pertolongan.  Elakkan anak-anak dari bergaduh sesama rakan.  Hubungan yang harmoni sesama rakan taulan di sekolah akan dapat mengurangkan tekanan belajar dan menimbulkan keseronokkan apabila berada di sekolah.

Di samping itu juga latih anak-anak latih tubi di rumah.  Biasakan mereka dengan latihan yang banyak supaya mereka dapat menguasai sesuatu topik.  Rangsang anak-anak dengan perkara yang positif seperti menghadiahkan sesuatu walaupun barang mainan di kedai dua ringgit.  Anak-anak akan rasa lebih dihargai. 

Dalam pada itu, fokus di dalam kelas amat penting.  Nyatakan kepada anak-anak selalulah bertanya guru andainya tidak faham sesuatu topik.  Jangan malu jangan segan.  Cikgu tak makan orang.  Ini akan dapat meningkatkan kefahaman mereka.  Secara tak langsung mereka akan dapat menguasai sesuatu topik. Lama kelamaan mereka akan faham apa yang dilakukan apabila mereka tidak faham di dalam kelas.

Belajar belajar di dalam kumpulan juga sangat membantu anak-anak dalam kecemerlangan mereka.  Mereka tidak akan mudah bosan.  Akan ada banyak percanggahan pendapat tetapi di situ mereka akan dapat intipatinya.  Menerima pandangan seseorang, menapis dengan cara dari sudut tersendiri sudah pasti ianya memberikan suatu pengalaman yang berbeza.

Penetapan masa ulangkaji di rumah juga sangat penting.  Bab yang ini ibu-ibu kena berdisplin tinggi.  Tetapkan waktu malam pukul berapa mula ulangkaji.  Jangan culas.  Kalau tiada disiplin.  Maka habislah semuanya ke laut.  Saya sendiri bertarung juga pada peringkat awalnya.Hehehe.

Setelah anak-anak penat belajar di sekolah, biarkan mereka bermain di petang hari.  Sekurang-kurangnya tekanan di sekolah telah dapat dipulihkan kembali.  Insyaallah.
Akhir sekali pastikan anak-anak tuan puan tahu mengambil nota ringkas, tahu bagaiamana mengingat dengan cara nemonik iaitu menggunakan perkataan yang singkat yang digabungkan dari beberapa ayat yang panjang.  Ini sangat membantu mereka dalam menjawab soalan-soalan sains yang menggunakan standard jawapan yang khusus untuk terma-terma tertentu.

Kesimpulannya, ada banyak lagi kaedah atau teknik belajar yang lain.  Tetapi jika tiada tindakan atau aksi orang kata.  Ianya tidak ke mana juga.  Sekian dari saya.  Salam sayang..

Teks: Niyda

01125452156

Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

SERONOK BELAJAR DENGAN PENSIL KHAT

Teks: Niyda Foto: Google Mengenang zaman persekolahan dulu-dulu sangat seronok.  Zaman kanak-kanak.  Zaman remaja.  Penuh dengan warna warni kehidupan.  Tak mungkin luput dalam ingatan.  Salah satu darinya adalah tentang pensil khat. Zaman dulu-dulu bila nak guna pensil khat ni, saya akan ambil pisau seposen atau sejenis pisau kecil yang berlipat.  Rasanya sekarang ni ada lagi.  Tapi jarang-jarang digunakan lagi oleh anak-anak sekarang.  Saya rasa ibu-ibu diluar sana pun begitu juga.  Dengan pisau itu saya asah pensil hingga menjadi pensil khat.  Kadang-kadang tu berlumba dengan rakan sekelas yang lain.  Pensil siapa yang paling comel sekali di asah.  Kadang-kadang ada juga kawan-kawan lelaki yang minta tolong asah.  Kalau saya rajin.  Saya asah.  Kalau malas saya pas kat kawan yang lain.  Adat lah tu…memang ada si kaki pembuli dalam kelas.  Hehehe… Pensil yang nak digunakan tu biasanya saya guna kelas subjek Khat.  Masih ingat lagi Ustaz yang mengajar saya tu.  Tampan