Skip to main content

JADILAH GURU YANG MEMBERI MAKNA

Teks: Niyda
Foto: Google

Guru umpama lilin.  Begitulah perumpamaan zaman dulu-dulu.  Zaman ini guru tak perlu nak bakar-bakar diri.  Namun jadilah orang yang memberi makna kepada anak murid kalian.
Makna di sini boleh diertikan dari pelbagai sudut yang berbeza.  Makna yang pertama ialah sambut anak–anak murid kalian di hari pertama persekolahan dengan wajah yang manis dan ceria.  Tegas tapi tak bermakna anda tidak boleh dijadikan kawan. Jadikan anak-anak murid kalian umpama abang dan adik.  Saling bergantung antara satu sama lain.  Tapi perlu diingat jangan berlebihan.  Nanti jadi kaduk naik junjung pula. 

Yang kedua apabila pelajar-pelajar kalian melontarkan soalan.  Beri perhatian.  Pandang wajah mereka.  Bercakaplah dari hati.  Kerana yang  akan sampai nanti terus ke hati. Sekiranya pelajar-pelajar anda membuat silap.  Jangan berdendam.  Jangan tangguh-tangguh untuk menegur kesilapan tersebut.  Sikap sambal lewa akan menyebabkan pelajar tersebut akan gagal dalam tujuan kelas pada hari tersebut kerana padanya ia bukanlah satu kesilapan yang besar. 

Prinsip saya mudah.  Buat salah. Tegur.  Buat salah lagi, tegur.  Sehinggalah pelajar tersebut jelas bahawa itulah peraturan dalam kelas kita.  Jangan kalah ye cikgu-cikgu.  Memang agak letih pada mulanya.  Tetapi apabila pelajar anda sudah faham. Ia dah menjadi kacang bagi anda.   Mempunyai kuasa dan kebolehan menggalakkan para pelajar dan rakan sekelas bersikap lebih peka dan bersemangat untuk sesuatu perkara itu adalah saat sukar yang tak akan dapat dilupakan.

Dalam pada itu juga tunjukkan cikgu yang prihatin.  Contohnya yang terdekat, kalau dalam masa nak pulang dari kelas tuisyen, tiba-tiba hujan turun.  Berikanlah mereka pinjam payung kalian untuk sementara.  Esok-esok pulangkanlah.  Pasti ibu mereka juga turut terkesan di atas keprihatinan kamu itu.

Sebelum pulang ke rumah, ucapkanlah selamat jalan atau sekurang-kurangnya bye bye.  Tunggu mereka dimuka pintu samaada sebelum datang kelas atau selepas mereka pulang.  Sedikit bagi cikgu namun bagi memberi impak yang bermakna untuk anak didik cikgu.
Jika mereka ketiadaan wang untuk membeli makanan atau terlupa meminta dari ibu sebelum masuk ke kelas untuk belanja waktu rehat nanti, belanjakanlah barang seringgit dua.  Rezeki kalian juga akan bertambah di situ.

Sekiranya cikgu-cikgu rajin membuka facebook setiap hari, berkongsilah kisah-kisah kalian bersama anak-anak murid kalian di mana ada pengajaran yang boleh di ambil dari kisah-kisah tersebut.


Ini semua akan menjadikan cikgu-cikgu akan sentiasa mendapat tempat di hati mereka.  Berkongsi dan berkongsi.  Memberi makna kepada kehidupan orang lain.  Itulah tugas guru.  Mengajar mendidik suatu tugas yang murni.  Semoga kecemerlangan anak-anak didik cikgu sealiran dengan kecemerlangan akhlak mereka.  Manusia yang baik bukan sahaja dinilai dari segi cemerlangnya akademik tetapi cemerlang juga dari segi sahsiah.

Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te