Skip to main content

SERONOK BELAJAR DI RUMAH



Teks: Niyda
Foto: Koleksi peribadi

Seronok belajar di rumah.  Impian semua ibu-ibu.  Ibu dan anak santai-santai belajar sambal berhibur. Tiada tekanan. Pasti hebat dan mengujakan bukan?


Teringat saya sebuah buku yang pernah saya baca suatu ketika dahulu .  Catatan tinta dari pelajar cemerlang SPM  suatu ketika dahulu.  Para pelajar perlu bijak, belajar sambIl berhibur supaya tiada tekanan.  Anggap semua subjek sesuatu yang menyeronokkan dan mengujakan. Itu bait-bait ayat yang saya tak akan lupa.


Sebenarnya otak manusia sukakan warna.  Perasan tak ibu-ibu bilamana kita beri anak-anak kita buku yang hanya hitam putih sahaja.  Tiada berwarna.  Mereka kelihatannya akan cepat bosan, letih dan tak bermaya.  Sifat otak manusia begitulah puan-puan.  Warna adalah terapi minda.


Oleh itu ibubapa masa kini perlu bijak dalam mengolah dan mengadun apa sahaja sumber bahan yang ada dipasaran.  Tinggal lagi ibu-ibu perlu bijak dalam mencari bahan dan peralatan.  Mudah sahaja.  Ambil masa anda dan cuba buat tinjauan di kedai-kedai buku yang berdekatan.  Apakah bahan atau peralatan yang mereka sediakan.  Nak kena rajin buat survey yea! Saya dalam sebulan lebih kurang 4 kali akan pergi ke kedai buku.  Lihat lagi apa koleksi buku terbaru yang menarik.



Baiklah di sini saya akan cuba paparkan bahan atau peralatan asas yang wajib ada bagi anak-anak di rumah.


1   Kamus bergambar

Kamus bergambar ini boleh didapati dalam banyak versi.  Viersi yang selalu kita dapat lihat ialah versi BM,BI dan Arab manakala yang satu lagi versi BM,BI dan Bahasa Cina.  Ianya adalah terbitan Oxford Fajar.Puan-puan boleh pilih yang mana satu mengikut keperluan anak-anak dirumah.  Macam saya, anak sekolah di sekolah SK biasa maka saya pilih kamus versi BM,BI dan Bahasa Arab. 


Bagusnya kamus ini ialah turut menyediakan CD untuk kemudahan para pelajar.  Harganya yang terbaru kalau di kedai buku Pustaka Pertama Raub RM 18.95 sen.  Namun ianya sangat berpatutan bagi saya.  Jika melihat isi kandungannya meliputi tentang:

  1. ·         Diri Saya
  2. ·         Keluarga
  3.          Jenis tempat tinggal seperti rumah moden dan rumah tradisional,  
  4.          Sekolah Saya seperti bilik darjah,pejabat,makmal,perpustakaan kebun sains 
  5. ·         Keranamu Malaysia
  6. ·         Wang Malaysia dan bank
  7. ·         Bumiku tercinta
  8. ·         Bandar
  9. ·         Kemudahan Awam
  10. ·         Pengangkutan
  11. ·         Rekreasi
  12. ·         Pekerjaan
  13. ·         Nilai-Nilai murni
  14. ·         Budaya dan Warisan
  15. ·         Sukan dan Permainan
  16. ·         Cuaca
  17. ·         Tumbuh-Tumbuhan
  18. ·         Binatang
  19. ·         Dunia Sains
  20. ·         Sains dan Teknologi
  21. ·         Dunia Matematik
  22.           Aspek Bahasa seperti penjodoh bilangan dan perkataan seerti.













      
Berikut adalah paparan gambar kamus yang saya maksudkan.   Diharap ibu-ibu berpuashati dengan entry kali ini.  Jika ibu-ibu agak sukar untuk mendapatkan kamus ini.  Boleh hubungi saya ditalian 01125452156.  Saya bersedia untuk membantu puan-puan sekalian.


Buka minda.  Zaman ini zaman yang sudah banyak berubah.  Jika kita tidak bertindak selangkah ke depan.  Anak-anak kita akan ketinggalan jauh ke depan. Untuk mencapai kecemerlangan ianya bukanlah mustahil.  Perlu ada teknik dan strategi.  Saya doakan puan dan anak-anak puan sekeluarga berjaya dunia akhirat.


Yang pipih tidak akan datang melayang. Yang bulat tidak akan datang bergolek.  Sekian dulu entry untuk kali ini. 

Bye…
                                                                                                                                                                                     








Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te