Wednesday, 16 August 2017

SERONOK BELAJAR DENGAN PERPUSTAKAAN MINI

Entry: 35/44

Teks: Niyda
Foto: Google

Seronoknya bukan main bila ada perpustakaan mini di rumah.  Melihat Wafirah mencapai buku demi buku Talking English dari set Grolier membuatkan saya rasa berbaloi-baloi membeli set tersebut.  Ye la kan…harga ribu riban.  Dengan abi pun saya sorok harganya tu.  Pastttt.. Saya beli pakai duit sendiri…Ansuran je RM 105 sebulan selama 2 tahun.
Idea nak dapatkan perpustakaan mini ni dah lama.  Masa Wafirah masih lagi merah kulitnya dah ada orang datang promosi kat saya.  Tapi saya tak layan.  Iya lah kan duit tak berapa nak ada.  Masih berkira-kira nak dapatkan buku ni.

Namun kedatangan seseorang ke perpustakaan Benta beberapa bulan yang lepas telah membuka kembali mata saya.  Saya mencari dah lama benda ni.  Baru sekarang berjumpa semula.  Jadi saya terus pegang kejap.  Tak nak lepas dah macam dulu.  Sampai nama set ni pun saya tak ingat dah apa namanya. 

Yang menjadikan saya sebak tu ialah kerana adik ni tunjuk bukti kat saya ada seorang kakak ni, seorang ibu tunggal, anak ramai.  Kerja biasa-biasa je.  Tapi sanggup beli untuk anak dia set Grolier ni.  Sedangkan saya masih berkira-kira.  Saya cam kakak tu.  Memang anak dia tersenarai dalam kategori pelajar cemerlang SK Benta dua tahun lepas.  Saya sendiri yang tengok dia naik pentas terima hadiah anugerah tersebut.  Malu saya kat diri sendiri.  Sebab tu saya terus ambil pakej set Grolier ni.  Jumlahnya hampir mencecah RM 3K.

Ok, tu bab harga.  Sekarang nak cerita berapa seronoknya si Wafirah sekarang ni bila dah ada set Grolier ni.  Dia dah tak tanya ummi dah.Mana buku dia.  Tarik-tarik tangan saya ajar dia menulis.  Dengan sendiri saya perasan.  Dia ambil pen boleh bercakap tu.  Kemudian ambil mana-mana buku dalam set tu.  Duduk atas sofa.  Kemudian on pen   tu, terus letak atas buku.  Bercakaplah buku tu mengikut apa yang dia sentuh.  Kadang-kadang tu saya tengok dia pun ikut nyanyi-nyanyi sekali.  Haa keyakinan tu penting ye.  Walaupun belum faham sangat Bahasa Inggeris tu.

Hari ni ketika saya menulis catatan ni.  Sekejap lagi, Wafirah akan mewakili sekolah sempena Program Pelajar Cilik di pejabat KEMAS Kuala Lipis.  Tak tahulah tu.  Menang atau kalah.  Tapi saya dah siap pesan kat dia.  Adik kena bercakap dengan suara yang kuat.  Buka mulut besar-besar.  Suara biar jelas dan yang penting sekali adik kena berani okey.  Dia kata okey ummi.  Ummi abi doakan adik berjaya nanti.  Insyaallah.  Ini pengalaman pertama Wafirah mewakili sekolah di usia 4 tahun.


No comments:

Post a Comment

PELUANG KERJAYA SEBAGAI GURU PERSONAL HOME TUITION PRA SEKOLAH

Bagi graduan atau suri rumah yang mempunyai diploma atau ijazah dan berminat untuk menjadi guru personel home tuition pra sekolah boleh emai...