Skip to main content

PENGALAMAN MENGAJAR PELAJAR ADHD

 Setiap hari kita belajar dari orang lain. 


Sebagai tutor  saya juga belajar dari pelajar.


Kemahiran mendengar dan bertutur dengan anak-anak ADHD dan slow learner adalah suatu pengalaman yang subjektif untuk digambarkan. Bermula dengan tidak memahami patah butir perkataan anak-anak ADHD hari ini saya mula dapat mencerap apa yang mereka perkatakan. 

Hanya dengan kesabaran semua liku-liku ini dapat di atasi dengan baik. Pernah juga satu ketika saya hampir putus asa. Tapi saya nekad sesuatu perkara jika diulang-ulang insyaallah akan dapat juga akhirnya. Ibarat belakang parang lagi di asah lagi tajam begitulah perumpamaan yang saya ingin gambarkan di sini.


Setiap perjalanan mengharungi situasi getir bersama anak-anak ADHD bolehlah saya perincikan seperti berikut:


1) Bermula dengan memahami rentak pelajar.


2)Beralih sedikit demi sedikit memasukkan sedikit sessi memberikan arahan dengan jelas.


3.) Gunakan soalan seperti soalan FAHAM?

atau JELAS?


4) Mengulang ulang apa yang diajar.


5) Berikan tanda penghargaan seperti

 BAGUS!


GOOD JOB!


FANTASTIC!


6) Tegur dengan baik dan berhemah.


7) Usah marah atau menempik apabila ada kesalahan yang dilakukan.


8) Beri layanan seolah-olah seperti VIP.


9) Jangan lupa berdoa setiap kali memulakan sessi kelas agar dipermudahkan anak-anak ini dalam mendapatkan apa saja ilmu yang ingin disampaikan dengan jelas dan teratur.


10) Kongsikan dengan ibu bapa penjaga tentang status atau atau tahap prestasi anak-anak ADHD ini dari masa ke semasa supaya ibu bapa penjaga tahu tahap pembelajaran anak-anak mereka sekaligus dapat membantu tugas guru juga memantau anak-anak belajar di rumah sesama ketiadaan guru.


Usahlah sebaiknya dan sehabis mampu. Moga dengan usaha yang sedikit ini dapat memberi impak positif dalam komuniti kita. Insyaallah.

Aminn.

Comments

  1. Besar pahalanya ni ajar anak-anak istimewa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Netty. Sedikit usaha untuk orang kampung di sini. Moga membantulah hendaknya.

      Delete
  2. Assalamualaikum. Nak maklum ye saya sudah mula buka kelas tuition online personel untuk kelas asas seperti di bawah khas untuk anak-anak pra sekolah berumur 6 tahun sehingga berumur 9 tahun.

    Kelas adalah spt berikut:

    Kelas Asas Membaca Bahasa Melayu

    Kelas Asas Membaca Bahasa Inggeris

    Kelas Asas Matematik
    ( tambah,tolak,darab,bahagi)

    Kelas hafazan surah

    Sekiranya berminat pm saya segera ya untuk booking slot. Tempat adalah terhad.

    www.wasap.my/601135162988/tuitiononlinepersonelclass

    Kelas untuk sessi Mac 2022 diteruskan.
    #kelasonline
    #parenting
    #homeshool
    #kelaspersonelonline
    #kelasmembaca

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te