Skip to main content

LEMBARAN KERJA BAHASA MELAYU PRA SEKOLAH


Teks:Niyda
Foto: Niyda
Malam ni semua tidur awal. Makanya tak dapat nak lelapkan mata. Tahun ni saya berazam mahu urus dan guna masa sebaiknya. Biarpun bekerja hanya dari rumah sahaja tapi kata sifu Masayu Ahmad, masa harus di urus dengan baik. Alhamdulillah. Fokus ye fokus.

Malam ni saya ingin berkongsi tentang buku lembaran kerja Bahasa Melayu untuk pra sekolah. Jenama yang paling mudah dan senang untuk anak-anak pastinya Fargoes pilihan saya.

Buku ini sangat praktikal digunakan untuk ibu-ibu di rumah. Konsep bukunya yang ringkas,mudah difahami, tersusun, berwarna-warni sangat senang untuk anak-anak di rumah menggunakannya.

Untuk edisi 2018 disertakan juga buku bonus. Buku ini disemak oleh guru-guru cemerlang pra sekolah. Harganya pun tidak mahal. RM 4.20 sahaja. Jadi ianya mampu milik orang kata.

Antara lain yang bagusnya buku ini ialah ia mempunyai silibus KBAT yang mana mengikut sukatan terbaru. Bersesuaian dengan Kemahiran Abad ke 21, buku lembaran ini mempunyai sukatan aktiviti yang baru untuk anak-anak. Antara tema dalam kandungan buku ini ialah:

  • Mari Menulis
  • Mahir Suku Kata
  • Bunyi Di Sekeliling Kita
  • Helo Semua
  • Badan Saya
  • Keluarga Yuna
  • Rumahku Syurgaku
  • Selamat Datang Ke Kelas Saya
Baiklah,cukup setakat ini sahaja dahulu untuk entry kali ini. Cabaran kalian sebagai ibu-ibu di rumah untuk tahun ini baru bermula. Panaskan enjin perlahan-lahan. Berikan ganjaran jika anak-anak sudah capai target membaca dengan lancar. Tak susah sangat sebenarnya  tapi tidaklah senang sangat. Mahu dengan tidak saja. Ya kan!

Comments

  1. terima kasih kongsi info. boleh cari di kedai buku

    ReplyDelete
  2. Sama-sama Puan Dalila...Anak Puan umur berapa tahun depan ye..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te