Skip to main content

TUMPUKAN PERHATIAN KEPADA GURU DALAM KELAS

73/100

TV Alhijrah memang menjadi kegemaran saya.  Dah lama juga pagi-pagi hari tak buka dan dengar TV Alhijrah.  Pagi ini berpeluang mendengar kisah bab aurat. Peringatan di pagi hari.  Insyaallah jika kita mahu yang baik maka yang akan datang juga perkara yang baik-baik.  Tak gitu.  Alhijrah tetap sentiasa dihatiku.

Bercerita tentang bab penumpuan dalam kelas sering kali para pelajar ini hilang fokus.  Biasanya bila kawan-kawan sebelah di dalam kelas ajak berbual,mulalah yang  sorang lagi mengikut.  Tengah buat kerja sekolah pun begitu.  Ini penyakit yang serius bagi saya.  Pantang bagi cikgu tengok anak murid berbual dalam kelas.  Fokus ye adik-adik.  Habiskan kerja kamu dulu.  Baru boleh nak borak-borak.

TUMPU KEPADA GURU DI HADAPAN

Semasa berada di dalam kelas perkara lain yang amat penting ialah memberi penumpuan kepada apa yang diajarkan oleh guru.  Pelajar yang memberi penumpuan di dalam kelas akan dapat mengingat pelajaran tersebut dengan lebih lama.  Lihat wajah guru anda.  Lihat apa yang ditulis di papan putih.  Fokus apa ingin disampaikan.  Bertanyalah jika tidak faham.  Usah malu untuk bertanya atau pendam niat untuk bertanya.  Dengan bertanya pelajar akan dapat memahami dengan lebih jelas tentang sesuatu topik.  Sikap malu akhirnya akan merugikan para pelajar.

AMBIL NOTA

Ambil nota ringkas dengan cepat dan berkesan.  Salin dengan cantik dan kemas.  Biasanya apabila tiba dua atau seminggu sebelum peperiksaan, guru akan memberi tips tajuk apa yang bakal keluar.  Jadi amalkan supaya dalam tempoh tersebut anak anda hadir ke sekolah tanpa gagal.  Suatu kerugian yang amat besar jika mereka tidak hadir.  Ini strategi penting bagaimana anak-anak dapat menggambarkan bentuk-bentuk soalan yang bakal keluar nanti.

HADIR SECARA FIZIKAL, MENTAL DAN EMOSI

Dalam pada itu juga kadang-kadang berlaku keadaan di mana para pelajar tidak memahami teks karangan  atau soalan yang di dalam kertas soalan latih tubi yang diberi oleh guru.  Sebenarnya membaca dengan laju tidak penting.  Yang penting anak-anak harus membaca satu-satu dengan sederhana sambil memahami teks karangan atau soalan.  Ini biasanya berlaku dalam subjek Bahasa Melayu ataupun bab penyelesaian soalan matematik berbentuk KBAT.

Tips yang paling penting ialah ajar anak-anak mendalami soalan tersebut.  Cari kata kunci utama soalan dan penceritaan dalam karangan.  Hadir secara mental ,fizikal dan emosi dalam penceritaan tersebut.  Apabila teknik menggambarkan ini di praktiskan, maka insyaallah dengan mudahnya anak-anak dapat memahami susbjek yang dipelajari.

Akhir sekali cuba buat kesimpulan tentang sesuatu yang dipelajari di dalam kelas dan cuba aplikasikan dengan kehidupan seharian.  Insyaallah anak-anak akan mudah faham.  Kebanyakkan soalan yang berbentuk KBAT memerlukan para pelajar mengaplikasikan asas yang dipelajari di sekolah dengan kehidupan seharian di rumah.  Kegagalan pelajar untuk berfikir dengan kritis akan menyebabkan mereka gagal menjawab soalan-soalan yang berbentuk KKBAT ini. Kemahiran berfikir aras tinggi ini kalau dahulu hanya untuk orang dewasa sahaja yang mampu.  Kini penguasaannya memerlukan para pelajar tidak statik dengan apa yang ada secara nyata sahaja.  Penguasaannya memerlukan para pelajar mencari maklumat-maklumat terkini dan membuka zon selesa dan berada diluar kotak yang biasa.  Insyaallah di mana ada kemahuan di situ ada jalan.



Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te