Skip to main content

JANGAN TUNGGU SEHINGGA PEPERIKSAAN TIBA

71/100
TIPS PEPERIKSAAN 2:
JANGAN TUNGGU SEHINGGA PEPERIKSAAN TIBA
Dulu-dulu zaman belajar di UUM selalunya saya ini suka ulangkaji di akhir-akhir waktu.  Biasanya dua minggu nak mengadap peperiksaan barulah saya serius.  Sebenarnya itu salah ye!  Jangan ikut cara saya tadi.  Kesannya mulalah malam tak cukup tidur.  Muka sembab sebab berjaga malam.  Esok pagi mulalah bangun lambat dan berebut bilik air dengan rakan-rakan yang lain.  Hahahaha.  Itu semua kenangan.

DAPATKAN INFO DARI GROUP WASSUP PIBG SEKOLAH
Kalian boleh pasang strategi dari awal untuk anak-anak.  Berbaik-baikla
h dengan pihak Persatuan Ibubapa dan Guru Sekolah contohnya menyertai group wassup ahli jawatankuasa PIBG sekolah.  Dapatkan info terkini bilakah tarikh peperiksaan anak-anak kalian.  Biasanya dalam group tersebut ibu-ibu akan dapat maklumat lebih cepat dari cara biasa iaitu mendapat surat dari pihak pengurusan sekolah.  Iye lah surat lambat sikit kan! Mahu dua atau tiga hari baru sampai ke tangan ibubapa.  Ada juga kes surat pemberitahuan tersebut tak sampai-sampai ke tangan ibubapa kerana disorokkan oleh anak-anak dalam beg.  Jangan ketawa ya!  Ini kisah benar.  Oleh kerana anak tak mahu ulangkaji untuk peperiksaan maka di simpannya surat pemberitahuan peperiksaan ini dari pengetahuan ibubapa.  Oleh itu kesimpulannya ibu-ibu perlu lebih pintar dan cekap dari anak-anak.  Ha gituuuu.

PERANGKAAN AWAL DI KALENDAR

Di samping itu tipsnya ialah kalian boleh buat perangkaan awal peperiksaan anak-anak dengan menggunakan kalendar.  Catatkan bulan-bulan yang mereka akan tempuhi peperiksaan.  Tampalkan kalendar tersebut di hadapan meja kerja anda di rumah.  Harus ada meja kerja untuk ibu di rumah.  Samaada bekerja, berniaga kecil-kecilan atau suri rumah.  Ini bagi memberi laluan kepada ruang personel ibu-ibu untuk merangka apa yang perlu ibu-ibu lakukan untuk membuat perancangan masa hadapan sendiri mahupun untuk anak-anak dan keluarga.

URUS TEKANAN IBU DAN ANAK DENGAN BAIK
Tekanan memang akan ada di mana-mana. Cuma terpulang kepada kita bagaimana menguruskannya dengan baik.  Seorang ibu yang pintar mampu mengurus tekanan emosi sendiri dan boleh memotivasikan anak mereka agar tidak tertekan dengan peperiksaan yang bakal tiba.  Ada dua posisi yang kalian perlu tahu.  Pertama bagaimana mahu provok anak-anak agar lebih bersemangat bilamana mereka kelihatan goyah dan kurang bersemangat.  Posisi ke dua bagaimana ibu-ibu dapat menguruskan-anak-anak yang tertekan setelah penat belajar bertubi-tubi.  Ini yang ibu-ibu perlu kuasai.  Kena pandai main tarik tali okey!

Bagi anak-anak yang kelihatan kurang bersemangat kerana memikirkan banyak lagi yang perlu dikhatamkan.  Nasihat dan beri sokongan.  Duduk di sebelah semasa sessi ulangkaji pun sudah amat bermakna untuk anak-anak.  Sekurang-kurangnya mereka tahu ibu atau bapa sentiasa ada walau di saat genting mana sekalipun.

Bagi anak-anak yang sudahpun mengulangkaji sehingga habis silibus, hargai mereka. Ibu ayah boleh bawa mereka bertenang sekejap.  Antara perkara-perkara yang boleh dilakukan bersama ialah beriadah, berjogging di hadapan rumah dan ya boleh juga  sama-sama membantu ibubapa membersihkan halaman rumah umpamanya.  Ada juga kadang-kadang anak-anak habis awal dalam mengulangkaji.  Maka ibu ayah boleh bawa mereka mandi di kolam renang di Kompleks sukan terdekat contohnya.  Tiket untuk masuk pun tak mahal sebab kolam renang untuk orang awam.  Kalau di Bentong ada satu Kompleks Renang di situ.  Seronok juga.  Kalau nak lebih keriangan boleh pergi ke Kolam Air Panas.  Di situ airnya lebih baik kerana selepas mandi badan akan jadi lebih segar dan nyaman.

Moga-moga hilanglah tekanan mereka.  Semoga Allah berikan kesegaran minda dan dipermudahkan jalan untuk hari esoknya.  Amin.



Comments

Popular posts from this blog

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te