Teks: Niyda
Foto: Google
Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan.
Foto: Google
Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan.
Sebelum
mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu. Nawaitu kena betul ye! Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk
membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar
yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran. Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah
belajar dan seronok belajar, insyaallah.
Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat.
Yang
keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar. Konsisten yang dimaksudkan di sini ialah
konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas. Jangan main on of on of. Lama-lama bukan murid sahaja yang
tension. Ibubapa juga “lari” dari servis
cikgu-cikgu.
Konsisten
dalam erti kata yang lain juga cikgu-cikgu konsisten dengan silibus
terkini. Sentiasa update silibus
mengikut tahun. Iyalah sekarang ni
silibus sering sahaja bertukar hampir mengikut tahun. Kalau cikgu-cikgu tak percaya, cuba beli buku
tahun ini kemudian lihat pula buku pada tahun depan. Lihat corak soalan. Pasti sudah ada perbezaan walaupun
sedikit. Sekiranya cikgu-cikgu tidak up to
date, maka sudah tentu perkhidmatan cikgu tidak mendapat dikalangan ibubapa.
Up
date ilmu juga penting ye cikgu-cikgu sekalian.
Pergilah menghadiri bengkel dan teknik belajar dari orang lebih mahir
atau syarikat swasta yang menyediakan kemudahan latihan seprti CMN Global SDn
BHD. Insyaallah banyak ilmu yang akan
cikgu-cikgu kutip di sana nanti. Team
mereka juga ramah tamah. Tanyalah apa sahaja
hatta sehingga ke hal pengurusan tuisyen.
Pasti mereka membantu. Boleh cari mereka di group FB CMN Global SDN BHD.
Selain
dari itu juga sekiranya cikgu-cikgu tuisyen semua sudah berkahwin dan mempunyai
anak yang bersekolah, rajin-rajinlah menghadiri jemputan mesyuarat PIBG
sekolah. Di sana ada banyak peluang yang
cikgu-cikgu akan dapat. Antaranya ialah
cikgu-cikgu akan dapat mendalami permasalahan yang diutarakan oleh
ibubapa. Apabila ada masalah. Disitulah peluang cikgu buat duit
sebenarnya. Kutip permata-permata
permasalahan itu. Kaji dan buat
tindakkan pantas. Sesuatu harus
dibantu. Insyaallah jika niat
cikgu-cikgu nak membantu ibu ayah, Insyaallah Allah akan permudahkan
cikgu-cikgu nanti.
Dalam
masa yang sama juga jika cikgu-cikgu dilantik sebagai ahli jawatankuasa
Persatuan Ibu Bapa dan Guru Sekolah ianya merupakan satu bonus kepada
cikgu-cikgu sekalian. Di dalam mesyuarat biasanya permasalahan pelajar akan
lebih ketara di utarakan. Ambil dan buat
catatan.
Selain
dari itu juga cikgu-cikgu perlu sentiasa berfikiran positif walau dalam keadaan
apa sekalipun. Selepas cikgu membuat
sasaran membetulkan niat mengajar dulu, pastikan cikgu-cikgu setting dalam
fikiran bahawa aku boleh merubah anak didikku. Ubah dari segi mind setting
mereka dari tak boleh kepada boleh seterusnya berusaha meningkatkan prestasi
mereka. Pasti dalam tempoh 7 bulan jika
cikgu-cikgu konsisten, anak murid cikgu akan menampakkan perubahan yang ketara.
Contohnya di kelas aya sendiri ada seorang pelajar darjah 3. Dia ni kategori linus. Belum boleh membaca. Setelah 6 bulan masuk kelas saya,
alhamdulillah. Ibunya beritahu saya baru-baru
ini dia sudah kelaur dari kelas linus tersebut.
Bayangkan cikgu-cikgu…Kita rasa usaha kita itu
sangat kecil berbanding dengan orang lain.
Tetapi sangat di hargai oleh ibu tersebut. Jadi selepas ini apa sahaja umpatan atau
kata-kata orang. Cikgu tak perlu
menangis atau kecewa, kerana cikgu sudah tahu, sedikit bantuan cikgu-cikgu itu
membawa seribu rahmat untuk ibu tersebut. Cikgu kena kuat, sabar dan percaya
dengan apa yang cikgu nak bawa dan fokuskan.
Dalam
masa yang sama, cikgu-cikgu jangan lupa dari segi pemasaran untuk mendapatkan
klien cikgu-cikgu. Ini sangat penting demi memastikan
perkembangan bisnes tuisyen cikgu. Cikgu
boleh gunakan pemasaran secara online dan offline. Seperti biasa dalam pemasaran online cikgu
boleh gunakan FB personel, fb page, fb group untuk mempromosikan perkhidmatan
cikgu.
Untuk trend yang terbaru ini, pemasaran secara
hard sell tidak lagi digunakan kerana Mark Zuberg dah banyak buat sekatan. Oleh itu cikgu guna pendekatan soft sell
iaitu nampak macam nak promosi servis tetapi sebenarnya tidak kerana lebih
kepada nak berkongsi dengan klien contohnya tentang teknik belajar yang
berkesan, peralatan yang membantu anak-anak belajar dengan cemerlang di rumah
dan sebagainya. Bantu dan kongsikan
seberapa yang boleh kepada prospek faedah tuisyen kepada anak-anak mereka. Insyaallah ada rezeki nanti adalah yang
menghubungi cikgu nanti.
Untuk
pemasaran secara offline pula, cikgu boleh gunakan cara seperti menggunakan
banner atau flyers yang dihantar di sekolah.
Sebelum masuk ke sekolah tu, cikgu minta izin dahulu dari Tuan Guru
Besar ye. Nanti baru senang nak promosi.
Baiklah,
disamping perkara-perkara yang saya sebutkan diatas cikgu-cikgu boleh juga
lantik ajen dibawah cikgu untuk buat promosi bisnes cikgu. Jadinya cikgu dah ada pembantu untuk mengurus
di bahagian pemasaran secara tak langsung.
Ha
lagi satu. Cikgu-cikgu perlu jelas dan tahu perlunya alat bantuan
mengajar. Contohnya alat pembesar suara
untuk perdengarkan lagu-lagu yang memberi insipirasi dan motivasi kepada murid. Bahan-bahan lain seperti buku-buku latihan
yang terbaik digunakan untuk mereka.
Cikgu perlu tahu buku mana yang bagus.
Ini adalah supaya nanti cikgu-cikgu tak pening nak tanda buku anak
murid. ( Kadang-kadang ada buku yang arahan dia memeningkan kepala cikgu masa
nak selesaikan masalah).
Seterusnya
ha…panjang kali ini coretan cikgu yea…Psikologi. Bila bercerita bab psiko
ni..hai sakit kepala juga dibuatnya. Nak
psiko anak-anak didik ni macam macam kena buat dan kena berfikir. Otak kita perlu lebih tangkas dan cepat dari
mereka. Kalau tidak nanti habis cikgu
pula yang kena buli dalam kelas. Satu je
pesan saya. Cikgu set dalam pemikiran
cikgu, yang mana cikgulah yang menguasai kelas dan bukan mereka. Kalau anak murid yang menguasai kelas. Maka habislah cikgu kena “baham”. Faham tak kat situ.Hehehe.
Lagi
satu cikgu perlu pandai wujudkan persaingan dalam kelas. Contohnya wujudkan persaingan siapa yang
cepat buat latihan akan diberi ganjaran boleh rehat cepat atau bersenang lenang
di atas tikar yang cikgu bawa. Ataupun
mereka boleh bermain dengan set permainan yang cikgu bawa. Pelajar yang cepat biasa sangat happy dan
teruja nak siapkan latihan mereka.
Sementara pelajar yang lambat pula akan panas punggung bila tengok
sahabat mereka dah boleh berehat-rehat.
Cubalah…Pasti anak murid cikgu yang jenis slow tu akan berubah dek
terinspirasi dengan kawan-kawan yang lain.
Penekanan
yang seterusnya, cikgu juga harus menetapkan peraturan semasa kelas
pertama. Ini adalah penting demi
mewujudkan suasana yang harmoni di dalam kelas.
Contoh peraturan dalam kelas ialah permulaan masuk ke kelas perlu
letakkan semua buku dan peralatan di atas meja,tidak boleh berborak dalam
kelas, tidak boleh makan dan minum,tidak boleh berlari dalam kelas, tidak boleh
mengutuk atau mempersendakan orang lain dan seumpamanya.
Tunjukkan
yang cikgu sangat mementingkan peraturan tersebut. Kegagalan cikgu dalam menetapkan peraturan
pada hari pertama sekolah akan menyebabkan kebarangkalian kelas cikgu hura hara hingga ke hujung tahun.
Apabila pelajar sudah biasa dengan peraturan tersebut, maka rasa seronok
belajar akan datang dengan sendirinya.
Mereka akan lebih terangsang seterusnya cikgu boleh terus fokus kepada
masalah subjek pembelajaran di dalam kelas.
Selain
itu, cikgu juga harus rajin kedai buku.
Cuba lihat buku apa terbitan yang terbaru dipasaran. Dapatkan maklumat di situ. Semak bahan apa
lagi yang boleh membantu para pelajar supaya lebih seronok belajar di kelas
nanti. Kebiasaannya di kedai buku ada
pelbagai bahan yang boleh membantu pelajar contohnya permaian sahiba, batang ais
krim untuk asas pengiraan matematik darjah 1.
Batang ais krim ni yang menariknya ia berwarna. Oleh itu sangat bagus digunakan untuk pelajar
yang agak lambat dapat dalam matematik.
Cubalah! Saya dah pun cuba. Ianya
berkesan!
Berbincanglah
juga dengan para guru-guru tuisyen yang lain.
Kebiasaannya masalah cikgu-cikgu hadapi hampir sama dengan masalah cikgu
tuisyen yang lain. Mana tahu pendapat
mereka sekurang-kurangya dapat membantu menyelesaikan masalah cikgu-cikgu pula.
Kongsi
teknik belajar dengan anak murid cikgu.
Jangan kedekut kongsi ilmu.
Contohnya kongsikan teknik mengambil nota dengan menggunakan mind
mapping. Teknik nemonik dalam menghafal fakta.
Sedikit perkongsian cikgu memberi impak yang tinggi untuk anak murid. Kongsikan juga apps kamus online contohnya
yang boleh membantu murid-murid cikgu di rumah, teknik guna kamus Bahasa Melayu
kepada Bahasa Bahasa Inggeris umpamanya, cara hafal sifir dan sebagainya.
Perkara yang sangat senang ini bagi saya tetapi ramai-ibu-ibu di luar sana tidak
upaya atau tidak tahu berkenaan ilmu mudah yang harus anak-anak mereka ketahui
dan pelajari.
Seterusnya,
cikgu-cikgu perlu cetak keputusan peperiksaan anak murid cikgu di laman web www.spsnkra.gov.my
. Simpan dan letak dalam fail khas. Ini penting untuk mengukur sejauh mana tahap
peningkatan pelajar tersebut di dalam pelajaran. Di sini kita boleh letak
penanda aras di mana harus cikgu-cikgu tekankan kelemahan pelajar tersebut.
Kongsikan juga dengan ibu bapa. Bagaimana
mereka juga boleh membantu di rumah dengan tahap pencapaian yang ada sekarang ini.
Rekodkan
juga maklumat pelajar di dalam borang khas dan simpan dalam satu fail. Maklumat ini berupa biodata pelajar seperti
sekolah di mana, nombor telefon penjaga, nombor kad pengenalan pelajar dan
tarikh daftar masuk belajar. Ini adalah
untuk memudahkan guru sekiranya terdapat apa –apa perkara yang tidak diingini
berlaku.
Cikgu-cikgu
juga jangan lupa ye beli buku resit. Ini
adalah supaya senang nanti cikgu-cikgu nak rekodkan pelajar mana yang belum
bayar dan pelajar mana yang dah bayar yuran bulanan. Pastikan tiada yuran yang tertunggak. Kegagalan cikgu-cikgu dalam menguruskan
penerimaan yuran tersebut akan menyebabkan aliran tunai cikgu-cikgu akan
menjadi masalah. Dan persalahan ini akan
bertimpa-timpa apabila dalam masa yang sama cikgu harus menunaikan kewajipan
membayar bil-bil yang lain juga bayaran gaji untuk pembantu guru.
Kalkulator
juga memainkan peranan yang penting.
Wajib ada untuk cikgu-cikgu yang mengajar subjek matematik. Cikgu-cikgu perlu cepat dan pantas dalam
menanda buku latihan anak murid. Ini
adalah supaya pelajar-pelajar akan dapat respon dari cikgu pada hari yang
sama. Tidak ditunda-tunda kepada minggu
yang berikutnya.
Sebagai
guru yang aktif, cikgu juga boleh terlibat mendaftar sebagai sukarelawan
perpustakaan setempat. Ini akan memberi
sokongan kepada cikgu-cikgu dimana di dalam komuniti tersebut cikgu akan
berjumpa dengan pelbagai lapisan masyarakat contohnya ibu bapa, guru-guru
sekolah yang menjadi penaung kepada jawatankuasa perpustakaan awam,
pelajar-pelajar dan sebagainya. Maka di
situ akan wujud banyak peluang untuk cikgu berkongsi dengan orang awam tentang
teknik belajar yang berkesan umpanya dan ini akan menyerlahkan cikgu di mata
masyarakat setempat.
Akhir
sekali, jika berkelapangan di waktu musim cuti sekolah yang panjang, apa
salahnya cikgu memberikan bengkel atau ceramah secara percuma kepada anak murid
cikgu. Orang luar yang berkesempatan
boleh join sama. Sekurang-kurangnya ia
akan memberi nilai tambah kepada anak-anak murid cikgu. Cikgu pun rasa gembira. Antara contoh bengkel yang boleh di buat
ialah Siri Bijak Sifir, Bengkel Pengurusan Masa dan banyak lagi. Cikgu kena kreatif lah ye.
Sekian
sahaja dahulu entry untuk kali ini.
Berjumpa lagi di lain masa. Salam
sayang dari saya.
Teks:
Niyda
01125452156
Comments
Post a Comment