Wednesday, 20 September 2017

MEMBACA BAHASA MELAYU: FOKUS DENGAN SEBUTAN

58/100
Teks: Niyda
Foto:  Google

Malam tadi kami 4 beranak sibuk di meja makan.  Walaupun meja belajar sudah ada.  Namun saya dan anak-anak lebih selesa belajar bersama di meja makan.  Keadaan meja makan yang besar dan lebar membolehkan capaian saya tidak terhad.  Saya lebih bebas memantau aktiviti ulangkaji bersama anak-anak berbanding dengan menggunakan meja belajar sendiri.  Ialah 3 orang sekali gus.  Mana mungkin saya dapat bergerak ke tiga tempat dalam masa yang sama. 

Maka meja makan kami saya hias cantik dan bersih dari segala sisa makanan setiap kali ulangkaji.  Saya hamparkan pelapik meja.  Hampir setiap  2 atau tiga kali sehari saya akan basuh supaya meja makan kami nampak selesa dan harmonis untuk sessi pembelajaran dengan anak-anak.  Untuk meletakkan hidangan makanan saya gunakan meja empat segi yang sudah sedia ada di rumah.  Maka makanan tetap tersedia di situ.  Cuma apabila mahu makan bersama barulah saya alihkan ke meja makan utama.  Memandangkan anak-anak saya ini ada saja aktivitinya semasa ulangkaji pelajaran ( contoh menggunting kertas atau mewarna) jadi pilihan saya ialah meja makan.Senang, mudah dan strategik.

Baiklah orang pertama yang saya tuju malam tadi ialah Wafirah.  Berumur 4 tahun. Saya dalam proses untuk capai target supaya sekurang-kurangnya hujung tahun ini Wafirah sudah boleh membaca suku kata yang mudah.  Alhamdulillah anak yang ini jenis cepat dapat.  Dengan menggunakan teknik phonik iaitu dengan sebutan, gerakkan mulut.  Sering berlaku di dalam kelas Bahasa Melayu, anak-anak yang kurang mahir membaca akan membaca dengan nada yang perlahan dan sebutan yang tidak jelas. 

Terkini  ramai pelajar di kalangan pelajar darjah 1 hingga 3 tidak boleh membaca dengan lancar.  Bukan sahaja di peringkat sekolah luar bandar.  Malah sekolah dalam bandar pun ramai yang terjadi.  Saya sedikit hairan bagaimana pelajar dalam bandar pun boleh ketinggalan dalam bab bahasa.  Adakah ibu bapa di rumah kurang mengambil berat bab bacaan ini atau tiada masa untuk berbual dan mengambil tahu tentang pelajaran anak-anak.  Sibuk dengan telefon masing-masing.

Belajar bahasa memerlukan membaca, mendengar dan menulis.  Jika langkah pertama iaitu mebaca tidak dipraktiskan dengan menggunakan suara yang lantang, jelas, maka sudah pasti fokus untuk bab membaca itu akan gagal.Latih tubi sangat diperlukan dalam bab ini.  Kebiasaannya jika murid sudah boleh menyebut suku kata yang mudah, maka dalam tempoh dua bulan selepas itu dengan latih tubi yang berterusan selama dua bulan pelajar tersebut akan dapat membaca  dengan lancar termasuklah yang bersifat diftong.  Kes ini berlaku dengan pelajar saya iaitu Nadim.  Pelajar pra sekolah berumur 6 tahun.  Masalahnya mudah sahaja.  Boleh membaca tetapi tidak boleh menyebut suku kata yang di tengah.  Contoh menari.  Disebutnya meri.  Diambil yang suku kata yang pertama dan terakhir sahaja.  Suku kata yang tengah ditinggalkan.  Jadi dengan latih tubi membaca yang berterusan sahaja dapat menyelesaikan kes seperti ini.  B

Begitu juga dengan halnya dengan anak-anak yang ketinggalan dalam bab membaca peringkat darjah 1 hingga 3.  Saya harap ibubapa di rumah kena tekan gearlah ya.  Silibus mereka tinggi.  Jadi jika masalah yang asas ini tidak diselesaikan dari awal, maka kesudahannya D atau E keputusan peperiksaan mereka.  Sudahlah tidak tahu membaca bagaimana pula mahu menguasai teks kefahaman dan menjawab soalan.  Bertabahlah ibu-ibu di rumah.





No comments:

Post a Comment

Pembayaran Kelas Membaca Bahasa Melayu Online One To One  https://niydztotstrainingconsultancy.onpay.my/order/form/2 Pembayaran Kelas Membac...