58/100
Teks: Niyda
Foto: Google
Malam tadi kami 4 beranak sibuk di
meja makan. Walaupun meja belajar sudah
ada. Namun saya dan anak-anak lebih
selesa belajar bersama di meja makan.
Keadaan meja makan yang besar dan lebar membolehkan capaian saya tidak
terhad. Saya lebih bebas memantau
aktiviti ulangkaji bersama anak-anak berbanding dengan menggunakan meja belajar
sendiri. Ialah 3 orang sekali gus. Mana mungkin saya dapat bergerak ke tiga
tempat dalam masa yang sama.
Maka meja makan kami saya hias cantik
dan bersih dari segala sisa makanan setiap kali ulangkaji. Saya hamparkan pelapik meja. Hampir setiap
2 atau tiga kali sehari saya akan basuh supaya meja makan kami nampak
selesa dan harmonis untuk sessi pembelajaran dengan anak-anak. Untuk meletakkan hidangan makanan saya
gunakan meja empat segi yang sudah sedia ada di rumah. Maka makanan tetap tersedia di situ. Cuma apabila mahu makan bersama barulah saya
alihkan ke meja makan utama.
Memandangkan anak-anak saya ini ada saja aktivitinya semasa ulangkaji
pelajaran ( contoh menggunting kertas atau mewarna) jadi pilihan saya ialah
meja makan.Senang, mudah dan strategik.
Baiklah orang pertama yang saya tuju
malam tadi ialah Wafirah. Berumur 4
tahun. Saya dalam proses untuk capai target supaya sekurang-kurangnya hujung
tahun ini Wafirah sudah boleh membaca suku kata yang mudah. Alhamdulillah anak yang ini jenis cepat
dapat. Dengan menggunakan teknik phonik
iaitu dengan sebutan, gerakkan mulut.
Sering berlaku di dalam kelas Bahasa Melayu, anak-anak yang kurang mahir
membaca akan membaca dengan nada yang perlahan dan sebutan yang tidak
jelas.
Terkini ramai pelajar di kalangan pelajar darjah 1
hingga 3 tidak boleh membaca dengan lancar.
Bukan sahaja di peringkat sekolah luar bandar. Malah sekolah dalam bandar pun ramai yang terjadi. Saya sedikit hairan bagaimana pelajar dalam
bandar pun boleh ketinggalan dalam bab bahasa.
Adakah ibu bapa di rumah kurang mengambil berat bab bacaan ini atau
tiada masa untuk berbual dan mengambil tahu tentang pelajaran anak-anak. Sibuk dengan telefon masing-masing.
Belajar bahasa memerlukan membaca,
mendengar dan menulis. Jika langkah
pertama iaitu mebaca tidak dipraktiskan dengan menggunakan suara yang lantang,
jelas, maka sudah pasti fokus untuk bab membaca itu akan gagal.Latih tubi
sangat diperlukan dalam bab ini.
Kebiasaannya jika murid sudah boleh menyebut suku kata yang mudah, maka
dalam tempoh dua bulan selepas itu dengan latih tubi yang berterusan selama dua
bulan pelajar tersebut akan dapat membaca
dengan lancar termasuklah yang bersifat diftong. Kes ini berlaku dengan pelajar saya iaitu
Nadim. Pelajar pra sekolah berumur 6
tahun. Masalahnya mudah sahaja. Boleh membaca tetapi tidak boleh menyebut
suku kata yang di tengah. Contoh
menari. Disebutnya meri. Diambil yang suku kata yang pertama dan
terakhir sahaja. Suku kata yang tengah
ditinggalkan. Jadi dengan latih tubi
membaca yang berterusan sahaja dapat menyelesaikan kes seperti ini. B
Begitu juga dengan halnya dengan
anak-anak yang ketinggalan dalam bab membaca peringkat darjah 1 hingga 3. Saya harap ibubapa di rumah kena tekan
gearlah ya. Silibus mereka tinggi. Jadi jika masalah yang asas ini tidak
diselesaikan dari awal, maka kesudahannya D atau E keputusan peperiksaan
mereka. Sudahlah tidak tahu membaca
bagaimana pula mahu menguasai teks kefahaman dan menjawab soalan. Bertabahlah ibu-ibu di rumah.
No comments:
Post a Comment