Skip to main content

TEKNIK BELAJAR DENGAN PETA MINDA

33/44
Teks: Niyda
Foto: Google 

Sewaktu zaman saya belajar semasa SPM dulu iaitu tahun 1996.  Saya pernah menghadiri Seminar Belajar Bijak oleh Dr Shukri Abdullah.  Puan-puan kalau nak cari dia di Facebook boleh cari FB Dr Shukri Abdullah.  Seminar yang dijalankan itu berjalan dalam bulan 3.  Masa tu bayaran seorang RM 10 sahaja.  Terbayang-bayang lagi waktu bagaimana saya berjalan beriringan dengan kawan-kawan ke dewan orang ramai di Rompin dari asrama sekolah menuju ke situ.  Kami dikumpulkan dari pelbagai sekolah.  Seronok tak terkata.  Ialah pengalaman pertama berseminar katakan. 

Apa yang menariknya dalam seminar itu kami didedahkan dengan teknik belajar yang betul.  Antara yang masih melekat dalam pemikiran saya sehinggalah sekarang ialah teknik mengingat dengan cara membuat peta minda.  Sebenarnya otak kita bukanlah seperti komputer.  Membuat cacatan secara berderet ke bawah.  Oh tidak.  Itu memenatkan otak sebenarnya.  Otak kita perlukan rangsangan.  Ia sukakan warna.  Jadi kalau nak buat peta minda ni perlu kreatif sikit. Perlu guna pelbagai warna.Buat seperti satu point.  Kemudian kembangkan dia.  Gambarajah di bawah adalah contoh peta minda yang bagus  semasa membuat  nota.

Baiklah kenapa peta minda ini sangat penting?  Di sini saya akan kupas sedikit mengapa ia sangat dan sangat berkesan dalam membantu kecemerlangan dalam peperiksaan anak-anak kita.
1.    Penggunaan ilustrasi dalam peta minda akan dapat membantu anak-anak memudahkan pemahaman mereka dalam sesuatu topik.  Ia juga merangsang minda dan mengukuhkan ingatan mereka.  Maknanya apa yang terpahat di peta minda tersebut akan turut sama terpahat dalam otak anak kita.  Apa yang dilaht dalam nota tersebut itulah juga terpahat dalam minda mereka.

2.   Peta minda juga akan dapat menyalurkan  idea dengan lebih terang dan tersusun dalam menjawab peperiksaan.  Maknanya dengan mudah minda anak kita menangkap butiran point yang penting tentang sesuatu topik.

3. Peta minda juga membantu ank-anak kita mengulangkaji pelajaran dengan mudah, cepat dan berkesan.  Tak perlu lagi selak-selak buku yang tebal.  Hanya buka beberapa helaian nota yang telah dibuat sebelum hari peperiksaan kemudian ulang dan ulang sahaja yang itu.  Sangat mudah dan cepat.

4.    Peta minda juga dapat merangsang anak-anak kita untuk mengingat atau menyimpan maklumat dalam masa yang lebih panjang sehinggalah ke waktu peperiksaan tiba.  Tidak akan berlaku lagi masalah mudah lupa kerana minda yang sentiasa mengulang dan mengulang benda yang sama dalam kotak memori. Inilah kekuatan peta minda sebenarnya.

5.  Peta minda juga dapat meningkat fokus pelajar dalam pelajaran dimana akhirnya ia secara tidak langsung akan dapat memotivasikan pelajar supaya belajar untuk mencapai kecemerlangan dalam peperiksaan mereka.

Semoga puan-puan dapat mengaplikasikan sedikit ilmu yang saya perturunkan di sini.  Sampaikan juga kepada orang lain.  Semoga ianya bermanfaat.  Salam sayang.
Teks: Niyda

01125452156

Comments

Popular posts from this blog

KELEBIHAN PERSEDIAAN AWAL UNTUK PEPERIKSAAN

72/100 Kelebihan biasanya akan berpihak kepada mereka yang membuat langkah bijak dan terawal.  Dari itu mulakan persediaan awal untuk peperiksaan yang bakal menjelma. Kelebihan yang dimaksudkan adalah seperti berikut: DAPAT ULANGKAJI SECARA BERPERINGKAT Pada permulaan anak pertama masuk darjah 2 saya  berpendapat tak mengapa tak ulangkaji awalpun walaupun anak-anak masih di peringkat  tahap 1.  Saya beranggapan silibus adalah senang dan mudah untuk dikuasai tanpa melihat silibus terkini sekolah.  Apabila Kakak Widaad mendapat keputusan akhir peperiksaan akhir tahun darjah 2, saya terperanjat gila.  Subjek Matematik kakak telah jatuh merudum dari A kepada D.  Saya berasa malu yang amat sangat.  Di mana silapnya.  Dari situ saya mula melihat silibus terkini untuk subjek Matematik darjah 2.  Rupa-rupanya sudah ada topik darab dan bahagi diperingkat tersebut. Sejak itu bermula awal tahun darjah 3 berikutnya, saya mula membuat latih tubi secara berperingkat-peringkat untuk dara

DAUN URAT JEJALA

Entry 49/100 Teks:Niyda Foto:Google Kisah yang akan saya paparkan pada entry kali ini berkisarkan salah seorang pelajar saya.  Nur AnA namanya(Bukan nama sebenar).  Seorang pelajar yang sangat  lemah dalam pelajaran.  Pelajar darjah 3. Dikategorikan sebagai pelajar linus pada bulan 1 2017 tahun ini.  Tidak boleh membaca.  Namun telah dikeluarkan dari group tersebut setelah menjalani peperiksaan setengah tahun yang lalu.  Keputusan menunjukkan beliau layak untuk kelas biasa seperti pelajar yang lain.  Berkelas tuisyen dengan saya pada Disember 2017.  Kini hampir 9 bulan telah berlalu.  Alhamdulillah.  Ada sedikit perubahan. Apa yang ingin saya paparkan di sini hari ialah berkenaan dengan topik sains darjah 3.  Topik ini sering menjadi masalah bagi anak-anak.  Bab tumbuh-tumbuhan.  Bahagian daun urat jejala dan selari.  Begitu juga dengan akar tunjang.  Sering saya ingat kepada pelajar jika daun urat jejala maka akarnya pasti lurus iaitu akar tunjang.  Apabila daun urat sel

PERSEDIAAN SEBAGAI GURU TUISYEN

Teks:  Niyda Foto: Google                               Mengajar adalah suatu bidang yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Mengajar memberi saya ruang  untuk berkarya bagaimana berdepan dengan pelbagai karenah pelajar yang sebenarnya memerlukan beberapa teknik yang berbeza-beza. Mengajar juga memberikan saya satu kepuasan. Sebelum mengajar seseorang guru itu perlu memperbetulkan niat terlebih dahulu.  Nawaitu kena betul ye!  Niatkan cikgu-cikgu mengajar ini adalah untuk membantu anak murid cikgu. Niat cikgu adalah untuk membantu pelajar-pelajar yang merosot dalam pelajaran kembali cemerlang dalam pelajaran.  Dengan beberapa kaedah dan teknik mudah belajar dan seronok belajar, insyaallah.  Anak didik cikgu-cikgu semua akan berjaya dunia dan akhirat. Yang keduanya pula cikgu-cikgu perlu konsisten dalam mengajar.  K onsisten yang dimaksudkan di sini ialah konsisten dalam mengajar setiap kali jadual kelas.   Jangan main on of on of.   Lama-lama bukan murid sahaja yang te