Tuesday, 26 September 2017

CERITA TENTANG PELAJAR DAN SIFIR

64/100
Teks:Niyda
Foto: Google



Pisang galla.  Ini sinonim dengan makanan orang Kelantan.  Saya tidak tahu nama pisang ini disebut di negeri lain.  Alhamdulillah malam semalam dapat menikmati acar pisang galla di rumah bapa mentua.  Hasil belian dari biras saya.  Dapatlah merasa.  Menggamit kenangan sekitar zaman 90an di mana ketika itu masih di sekolah menengah di Kelantan.  Enaknya masih terasa.  Manisnya kenangan pun turut sama berlari-lari dalam ruang lingkup sejarah cinta monyet.  Ha..Ha..simbolik bukan!

Nah hari ini nak cerita tentang prestasi pelajar tuisyen saya.  Kelas hari ini seperti biasa.  Cikgu Ida saya tugaskan untuk membantu bahagian yang agak berat sikit hari ini.  Iaitu fokus kepada menilai prestasi hafalan sifir setiap pelajar untuk tahap 1.  Pelajar paling lemah dalam kelas Nafis.  Pelajar ini saya kira mempunyai tahap penguasaan yang sangat lemah dalam matematik.  Dari segi menangkap maklumat juga turut sama. 

Pada peringkat awal kelas dulu suka termenung dalam kelas dan agak pasif dalam membuat latihan dalam kelas.  Oleh kerana beliau dalam kategori pelajar yang sangat lemah, saya fokus sedikit untuk beliau.  Alhamdulillah, dengan bantuan Allah S.W.T tabiat suka temenung dan lambat dalam membuat kerja telah dapat dikikis hampir 90%.

Sebenarnya bagi saya ini adalah berkenaan dengan tabiat.  Tabiat di sekolah dan di rumah.  Apabila di dalam kelas guru tidak memberi penumpuan, maka dengan mudahnya pelajar kategori sebegini mencari peluang untuk melakukan perkara-perkara yang tidak berkaitan contohnya berbual-bual dengan rakan lain di sebelah dan sebagainya.  Pantang alpa sedikit.  Maka panjanglah bualan mereka.  Saya kira percubaan saya berhasil dengan membuatkan pelajar cepat menyiapkan latihan maka ganjarannya mereka diberi rehat yang lama sedikit berbanding dengan rakan-rakan yang lain dan bebas untuk membuat aktiviti lain asal sahaja tidak menganggu rakan-rakan yang lain.

Begitu juga di rumah.  Ibu-ibu cuba berikan sedikit masa lebih kurang 15 minit untuk memantau aktiviti dan latihan di dalam buku anak-anak.  Sekurang-kurangnya kalau tidak tahu untuk mengajar, cukup sekadar menjadi peneman anak-anak di ketika itu.  Anak-anak perlukan sokongan dan dokongan dari segi sokongan moral dan jiwa beserta mental yang kuat dalam menghadapi cabaran hari ini.  Ketirisan dalam memberi sokongan moral ini akan memberikan lompong-lompong kepada anak-anak ini untuk mudah menjadi lemah dan tidak dapat berdikari.

Dalam pada itu untuk lebih mudah, saranan saya ibu-ibu boleh dapatkan aplikasi Ilearnace.  Aplikasi ini memberikan keseronokkan kepada para pelajar contohnya apabila selesai membuat latih tubi dalam pembelajaran matematik contohnya, pelajar akan dapat ganjaran melalui permainan yang disediakan.  Sekurang-kurangnya ia memberi batu loncatan kepada peningkatan motivasi para pelajar khasnya. 

Untuk lebih mudah, ibu-ibu boleh serach www.ilearnace.com untuk mendapatkan kemudahan akses secara percuma selama seminggu untuk penggunaan percubaan tersebut.  Setelah selesai mencuba maka jika ibu-ibu berminat untuk mendapatkan akses selama satu tahun, ibu-ibu boleh hubungi saya melalui email berikut: chehasnidahamid@gmail.com .  Semoga serba sedikit perkongsian pada kali ini memberi inspirasi kepada semua ibu-ibu bagaimana untuk membantu anak-anak mereka.  Ingatlah sedikit bagi ibu tapi besar ertinya untuk anak-anak.  Pegang erat kata-kata ini.  Semoga Allah memberkati kalian semua.  Insyaallah.  Amin


No comments:

Post a Comment

Pembayaran Kelas Membaca Bahasa Melayu Online One To One  https://niydztotstrainingconsultancy.onpay.my/order/form/2 Pembayaran Kelas Membac...